ORADA DURUVERSEYDİ ZAMAN
“Fakat, ne kadar az şey biliyoruz geçmişimizle ilgili, azizim!"
Bu cümleler bir film karesinden değil; Pınar Ayhan’ın ağzından dökülüyor. Pınar Ayhan, tek kişilik müzikli gösterisi ‘’Orada Duruverseydi Zaman"da, hiç tanımadığınız isimlerle, ya da adını duyduklarınızın farklı yönleri ile tanıştırıyor sizi...
Bu gösteri, "keşke orada duruverseydi zaman" dedirtecek kadar güzel anların yaşandığı hikayeleri ya da “iyi ki geçmişte kalmış” dedirtecek hüzünlü hatıraları anlatıyor. Kâh Çanakkale'den bir öykü olacak bu gösteride, kâh ünlü bir yazarın sevgilisine yazdığı bir mektup... Satır aralarında o kadar çok şey gizli ki geçmişin... Üstelik bu hikayelerin hepsi gerçek hayattan. Yalansız, eksiksiz, fazlasız... Olduğu gibi... Fakat her nedense pek az bildiğimiz... Belki de bu hikayeleri öğrenmenin zamanı, şimdi gelmiştir. Ne dersiniz ?
Yaklaşık iki yıllık yoğun bir araştırma ve hazırlık sürecinin ardından seyirciyle buluşan “Orada Duruverseydi Zaman”, izleyenleri tarih içinde yolculuğa çıkartan; müzikleri, dekor ve aksesuarlarıyla anlattığı dönemleri adeta yaşatan bir proje... Ancak projeyi farklı kılan, tarih sayfalarında belki de dipnot olarak kalan ancak öğrenildiğinde dönemin ruhunu kavramamızı sağlayan hikâyeleri… Çanakkale Savaşı, Karadeniz Vapuru, Özsoy Operası ve Köy Enstitülerine ilişkin insan öykülerinin yer aldığı bu müzikal belgeselde Pınar Ayhan, seyirciyi yaklaşık 100 yıllık bir zaman diliminde yolculuğa çıkarıyor.
Yapım ve yönetimi Baha Müzik Yapım Organizasyon'a, fikir ve projesi Pınar Ayhan'a ait olan “Orada Duruverseydi Zaman”da, dönem araştırma ve metin Banu Mertyürek Güler ve Pınar Ayhan'a ait. Kostüm danışmanlığını Esra Başıbüyük‘ün yaptığı bu gösterinin afiş ve posterlerinde kullanılan görsel ise ressam Aslı Sinman Kutluay tarafından bu projeye özel olarak yaratıldı.
ORADA DURUVERSEYDİ ZAMAN
ÖZGÜN ŞARKISI:
"KİMSE YOK MU?"
Söz-Müzik: Pınar Ayhan
Düzenleme Evren Kalaycıoğlu
BU GÖSTERİDE NELER VAR ?
Gösteri tek kişilik, ancak Pınar Ayhan sahnede yalnız değil. Perküsyon, piyano ve viyolonsel gibi batılı çalgıların yanı sıra, bu toprağın neyi ve bağlaması da izleyiciyle birlikte oluyor “Orada Duruverseydi Zaman”da. Bu gösteride, dönemin müzikleri ve öykülerin kahramanlarının “göz göze” söylediği şarkılar, izleyicisini zaman yolculuğuna çıkartıyor. “Orada Duruverseydi Zaman”ın, hem doğu hem de batı müziklerini başarıyla icra eden orkestrası, uzandığı tarih dilimlerinde saklı kalmış ve anlatılan hikayelerin içinden doğan ezgileri de kulaklarımıza ulaştırıyor. Ses ve teknik yapım Yesa, ışık Tasarımı Mustafa Bal tarafından gerçekleştiriliyor.
Orada Duruverseydi Zaman'ı izlemek için koltuklara oturduğunuzda bir anda beyaza boyanmış bir vapurla Avrupa limanlarında buluvereceksiniz kendinizi... Ama en çok da şarkılarını, türkülerini seveceksiniz bu öykülerin. Pınar Ayhan'ın sesiyle buluşacak o şarkılar, öyküler.
Kimi zaman daha önce hiç görülmemiş orijinal fotoğrafların, kimi zaman 1920’lerden kalma video görüntülerinin, sayfaları lime lime bir derginin, sararmış bir mektubun görüntüleri de sahnede eşlik ediyor Pınar Ayhan’a... Bu zengin malzeme, barkovizyon aracılığıyla gösteriye farklı bir boyut kazandırıyor. Sadece görsel malzeme değil, bazen hiç dinlenmemiş yıllardır bir köşede unutulmuş “altın değerinde” bir dar bant çıkıyor sanatçı Pınar Ayhan’ın arşivinden... Beethoven ve Aşık Veysel buluşuyor ve yıllar öncesinden ses veriyor bugüne... Ve kimbilir daha kimler kimler çıkacak o arşivden?
KÜNYE
Pınar Ayhan
Proje - Araştırma - Metin - Yönetmen - Anlatıcı
Banu Mertyürek Güler | Araştırma - Metin - Görseller
Evren Kalaycıoğlu | Müzik Direktörü
Aslı Sinman Kutluay | Poster Tasarım
Esra Başıbüyük | Kostüm Danışmanı
Yankı Ayhan | Anonslar
Boğaçhan Sözmen | Kayıt ve Seslendirme
Mustafa Bal | Işık Tasarım
Yesa | Ses ve Teknik
Mehmet Dağdibi | Dekor Asistanı
Didem Aslı Yeldan | Kurumsal İletişim Sorumlusu
Sühan Ayhan | Yönetici Yapımcı
Yapım | Baha Müzik Yapım Organizasyon®
ORKESTRA
Bilgehan Erten | Piyano
Ezgi Yağmur Bilgin | Viyolonsel
Ekrem Öztan / Efil Özdemir | Klarnet
Ertaç Şakar | Bağlama
Erdinç Aktuğ | Vurmalı Çalgılar
Tolga Aktekin / Muharrem Can Koçak | Dansçı
ESERLER
Kimse Yok mu? | Söz-Müzik: Pınar Ayhan
La Vie En Rose | Söz: Edith Piaf Müzik: Louisguy
Gurbet | Söz: Kemalettin Kami Kamu Müzik: Yıldırım Gürses
Sabahın Seherinde | Tokat Yöresi - Derleyen: Mehmet Erenler
Orda Bir Köy Var Uzakta | Söz: Ahmet Kutsi Tecer Müzik: Münir Ceyhan
Sen Bir Ceylan Olsan | Söz-Müzik: Aşık Veysel
Sazım | Söz-Müzik: Aşık Veysel
Beni Hor Görme | Söz-Müzik: Aşık Veysel
İÇERİK
1. PERDE
KARADENİZ VAPURU
Çürüksulu Belkıs Hanım
Seyyar Sergi
Şeyh Ata Efendi
Devr-i Avrupa
ÇANAKKALE
Edebiyat Heyeti
Cesarettepe
Fevkalade Nüsha
Mustafa Kemal ile Röportaj
Milli Tekbir
Broken Hill Kasabası Olayı
ÖZSOY OPERASI
İran Şahı’nın Ziyareti
Bir Opera Doğuyor
Genç Ahmet Adnan Saygun
27 Gün Efsanesi
Son Sahne
2. PERDE
SAVAŞ YILLARI
1940’lar
Şekerden Atatürk Portresi
Cızlavet
KÖY ENSTİTÜLERİ
Mustafa Necati
Genç Öğretmen Tonguç
9150 Köyün Kitabı
Orada Bir Köy Var Uzakta
Özkucur’un İmtihanı
Hasanoğlan ve İnönü
Bozkırdaki Çiçek: Mualla Eyüboğlu
Wendell Willkie’nin Türkiye Raporu
Toprak Kanunu
Usta Öğretici: Aşık Veysel
Tonguç’un Veda Ziyareti
Final